Daňově uznatelné náklady před zahájením podnikání

11.07.2024

Málokdo ví, že výdaje, které jste uskutečnili ještě předtím, než jste svou živnost zahájili, jsou již považovány za daňově uznatelné. Říká se jim zřizovací výdaje a v následujícím článku se dozvíte, co vše můžete v daňové evidenci nebo účetnictví zahrnout do nákladů, abyste snížili základ daně v přiznání k dani z příjmů.

Zřizovací výdaje můžete uplatnit v roce zahájení podnikání a v roce předchozím. Jsou to takové výdaje (= vynaložené finanční prostředky), které jste uskutečnili před vydáním živnostenského oprávnění, avšak již před živností přímo souviseli s Vaším plánovaným podnikáním. Za takové zřizovací výdaje lze jistě považovat:

• správní poplatek za ohlášení živnosti,
  • právní či jiné poradenství ohledně zahájení živnosti,

ale také:

• drobné stavební úpravy v kanceláři,
  • nákup počítače, nábytku, přístrojů a nástrojů sloužících k podnikání, jednotlivě v částce do 80 000,-Kč,
  • nákup účetního či jiného softwaru,
  • nákup materiálu, zásob a jiné nezbytně vynaložené výdaje spojené se zahájením činnosti (např. cestovné, nájem, jak uvádí § 5 odst. 7 Zákona o dani z příjmů).

Takové zřizovací výdaje může uplatnit OSVČ vedoucí daňovou evidenci či účetnictví (ať už dobrovolně, nebo povinně), případně společnost vedoucí účetnictví. OSVČ uplatňující výdaje procentem z příjmů nemůže zahrnout zřizovací výdaje do daňově uznatelných nákladů jako jakýkoliv jiný doklad.

Daňová evidence: zřizovací výdaje zapíšete do deníku příjmů a výdajů s datem zahájení živnosti.

Účetnictví: zřizovací výdaje zapíšete na nákladové účty dle jejich charakteristiky (např. správní poplatek zařadíme na účet 538).

Jistě jste si všimli, že v článku nikde neuvádím vyšší výdaje, které Vám v souvislosti s podnikáním mohli vzniknout. Záměrně. Jakákoliv koupě dlouhodobého hmotného majetku se totiž podle zákona o dani z příjmů odepisuje. Ať už jste před zahájením činnosti pořídili automobil, kancelář, na míru zhotovený nábytek, nadupaný počítač nebo stroje měl by být takový majetek odepisován, jelikož bude využíván déle než jeden rok. Zákon o dani z příjmů vnímá za dlouhodobý hmotný majetek takový, který bude časem opotřebován, s časem ztrácí hodnotu, jeho pořizovací cena byla nad 80 000,-Kč a budete jej využívat déle než 1 rok. Samozřejmě si však, pokud vedete účetnictví, můžete v účetní směrnici nastavit nižší pořizovací cenu a uplatňovat účetní odpisy. Úskalí využití účetních odpisů a rozdílů mezi účetními a daňovými odpisy by Vám měla vysvětlit jakákoliv dobrá účetní. 😊

Zmíním ještě, že pokud se rozhodnete stát dobrovolným plátcem DPH, nebo Vám vznikne povinnost registrace k DPH, lze v daňové přiznání k DPH rovněž máte nárok na odpočet DPH z majetku, který byl pořízen 12 měsíců před dnem registrace k DPH. 👍