Identifikovaná osoba

24.07.2024

Víte, že když nakupujete zboží či službu od zahraničního dodavatele na IČO, můžete se stát identifikovanou osobou? Případně pokud poskytujete službu zahraničnímu plátci DPH, rovněž se můžete stát identifikovanou osobou? Za jakých situací je nutná registrace a co to pro Vás znamená, se dozvíte v následujícím článku.

Zákon o dani z příjmu je pro mnohé účetní a daňové poradce oříšek, proto nedoporučuji se do neznámých vod pouštět, pokud Vám toto téma není blízké. Pokusím se však Vám jednoduchou formou vysvětlit, co pojem identifikovaná osoba (dále také "IO") znamená.

Identifikovaná osoba

Identifikovaná osoba je na českém území dle zákona o DPH každý podnikatel (nebo firma), který pro české odběratele není plátcem DPH, avšak:

• kupuje v tuzemsku zboží od zahraničního podnikatele/firmy (výjimka platí u prostředníků v rámci třístranného obchodu). Toto zboží je předmětem DPH . V rámci nákupu zboží od zahraničních firem překročil limit 326 000,-Kč za rok (IO se stává v den překročení limitu).
  • Přijal v tuzemsku službu od zahraničního podnikatele/firmy, která v tuzemsku není usazená (nemá české IČO). Takovou službou může být i dodání zboží s instalací, dodání zboží soustavami a sítěmi i zaplacení reklamy na Google (GoogleAds), na Facebooku apod (IO se stává v den přijetí služby).
  • Poskytne službu zahraničnímu podnikateli/firmě (ve své zemi plátci DPH) s místem plnění jinde než v tuzemsku. Výjimkou je poskytnutí služby, které je od DPH osvobozeno. U prodeje služeb se jedná například o konzultační činnost, copywriting, grafické práce, online kurzy a další služby, které nejsou ve státě dodání osvobozeny od daně. Pod služby spadá například i prodej e-booku, nebo pronájem nemovitosti před Airbnb nebo Booking. IO se stává ode dne poskytnutí služby.
  • Poskytuje vybrané služby v rámci zvláštního režimu jednoho správního místa (tzv. One Stop Shop nebo OSS).
  • Kupuje v tuzemsku zboží z jiného členského státu EU podle § 2b ZDPH (pokud zboží v zahraničí není předmětem DPH, může se IO rozhodnout, že toto pořízení je předmětem daně).
  • Dobrovolně se rozhodne registrovat jako identifikovaná osoba z důvodů, které teprve nastanou.

Pro české odběratele je stále neplátcem DPH! Přihlášku k registraci k DPH podává finančnímu úřadu do patnácti dnů ode dne, kdy se stala IO. Tedy při překročení limitu, tou fakturou, kterou byl limit překročen. Tuto přihlášku je nutné finančnímu úřadu zaslat elektronicky. Bohužel existují výjimky zboží, u kterých se hned stáváte identifikovanou osobou:

• zboží podléhající spotřební dani (alkohol, pohonné hmoty, tabák);
  • nový dopravní prostředek;
  • zboží s montáží.

IO se naopak nestanete, když ze zahraničí nakoupíte zboží, které je zde osvobozeno od DPH (typicky poštovní známky).

Povinnosti IO

Identifikovaná osoba při nákupu zboží z jiného členského státu poskytne dodavateli své DIČ, které ji po registraci k DPH sdělil finanční úřad. Zahraniční dodavatel pak vystaví fakturu s 0 % DPH (VAT). A Vy pak u tohoto zboží odvedete daň do české státní kasy tak, že do 25. dne dalšího měsíce pošlete na finanční úřad daňové přiznání k DPH a zaplatíte vypočtenou daň. Dobrovolná registrace k IO se Vám může vyplatit u nákupu zboží v zemích, které mají vyšší sazbu DPH (např. Maďarsko má 27 % DPH).

Pokud poskytujete službu zahraničnímu plátci DPH, rovněž vystavíte fakturu s 0% DPH (VAT). Na této faktuře uvedete, že je vystavena v režimu reverse charge neboli v režimu přenesené daňové povinnosti. O zbytek už se postará Váš zákazník. Vy pak do 25. dne následujícího měsíce zašlete na finanční úřad souhrnné hlášení, kde sepíšete veškeré informace o plnění v režimu reverse charge.

Nárok na odpočet DPH u identifikované osoby nemůže vzniknout, na odpočet na rozdíl od plátce DPH identifikovaná osoba nemá nárok. Nikdy tak nenastane situace, že by stát vracel peníze Vám.

Na rozdíl od plátců DPH nezasíláte kontrolní hlášení. Rovněž neposíláte daňové přiznání a souhrnné hlášení za měsíce, ve kterých nenastala povinnost přiznat daň (na vstupu či výstupu).

Lze zrušit status identifikované osoby?

Ano. Správce daně (finanční úřad) Vám registraci může zrušit z několika důvodů:

• v posledních šesti měsících Vám nevznikla žádná povinnost:
  •  přiznat daň z přijatých služeb,

• přiznat daň z přijatého zboží s montáží, z přijetí zboží soustavami nebo sítěmi;

• přiznat daň z pořízení nového dopravního prostředku nebo zboží, které je předmětem daně spotřební daně;

• podat souhrnné hlášení

• v posledních dvou letech nekoupila zboží ze zahraničí do částky překračující limit 326 000,-Kč;
  • přestali jste vykonávat ekonomickou činnost;
  • stali jste se plátci DPH (a tak status identifikované osoby nemá smysl).

Co je dobré vědět?
Jelikož nejste klasickými plátci DPH, uhrazené DPH je pro Vás daňovým výdajem/nákladem stejně tak, jako byste zboží či službu kupovali v ČR od českého plátce DPH. Úhrada DPH bude v účetnictví a daňové evidenci uvedena ve stejné kategorii jako faktura, kvůli které Vám vznikla povinnost přiznat daň.