Daně

Existuje celá řada daňových zákonů. Obyčejný smrtelník mnohdy bojuje s tím, jak se vyznat v tom, co, kdy a jak podat, a tak nemá čas na běžné činnosti a na své podnikání. A s jakými formuláři se můžete setkat?

Fyzické osoby

V České republice je možné za fyzickou osobu podat následující přiznání:

Přiznání k dani z příjmů fyzických osob

Podává fyzická osoba (FO), která nemá příjmy pouze ze závislé činnosti od jednoho zaměstnavatele. Mezi příjmy dle Zákona o dani z příjmů patří:

• § 6 ZoDP - příjmy ze závislé činnosti - veškeré příjmy ze zaměstnání, z dohod o provedení práce či dohod o pracovní činnosti. Nemá-li zaměstnanec příjmy ze závislé činnosti souběžně od více zaměstnavatelů, může současného zaměstnavatele požádat o roční zúčtování daně. Nebo si může podat daňové přiznání k dani z příjmu FO v případě, že by vyšel daňový přeplatek.
  • § 7 ZoDP - příjmy ze samostatné činnosti - podnikatel (OSVČ) má zpravidla několik možností: uhradí paušální daň, uplatní výdaje v daňovém přiznání jako procento z příjmů, uplatní skutečné výdaje zjištěné z daňové evidence, nebo uvede jako základ daně výsledek hospodaření, tj. rozdíl mezi výnosy a náklady zjištěný z účetnictví. Ač je to spíše v kompetenci daňového poradce, pomůžeme Vám zorientovat se a rozhodnout, která z nabízených variant je pro Vás nejvýhodnější.
  • § 8 ZoDP – kapitálové příjmy – tento paragraf se týká příjmů z podílů na zisku obchodní korporace nebo podílového fondu (držba cenného papíru, úrok z držby cenných papírů, výnos z dluhopisu, příjmy z podílů na zisku tichého společníka aj.)
  • § 9 ZoDP – příjmy z nájmu – týká se podnikatelů, kteří mají příjmy z pronajímané nemovitosti (zde řadíme i příjmy z Airbnb). U příjmů lze využít pro zjištění základu daně procentních výdajů (30 % příjmů), nebo skutečných výdajů.
  • § 10 ZoDP – ostatní příjmy – do této kategorie spadá jakýkoliv další příjem, který nelze zařadit do předchozích čtyř paragrafů. Nejčastěji se jedná o příjmy z příležitostné činnosti či příležitostného nájmu. Do daňového přiznání neuvádíme příjmy nepřesahující 50 000 Kč za rok.

Na jednom daňovém přiznání tak zpravidla přiznáváte příjmy z různých činností. Ne vždy je zařazení příjmů jasné. Například tolik oblíbené a aktuální příjmy z kryptoměn lze danit dle § 7, pokud podnikatel dosahuje příjmů z kryptoměn v rámci své podnikatelské činnosti a má kryptoměny zařazeny do obchodního majetku, nebo dle § 10 jako ostatní příjem.

Seznámíme Vás s veškerými náležitostmi a dokumenty, které byste měli mít pro vyplnění daňového přiznání. Připravíme pro Vás podklady pro přiznání daně z příjmů FO.

Právnické osoby

Přiznání k dani z příjmů právnických osob

Připravíme pro Vás podklady pro přiznání k dani z příjmu právnických osob. Základ daně je u právnických osob rozdílem mezi výnosy a náklady. Ten se stanovuje prostřednictvím výsledku hospodaření, který musí být v souladu s účetními předpisy a vedeným účetnictvím. Připravíme pro Vás podklady pro přiznání daně z příjmů PO včetně rozvahy, výkazu zisků a ztrát a přílohy, které jsou zveřejňovány v obchodním rejstříku. Poradíme Vám, co a kdy je třeba odeslat a zveřejnit.

Přiznání k dani z přidané hodnoty

Plátcem DPH je FO nebo PO, která ve dvanácti po sobě jdoucích měsících překročí obrat 2 miliony Kč, nebo zdědí ekonomickou činnost po zemřelém, který byl plátcem DPH. V některých situacích se Vám vyplatí být dobrovolným plátcem DPH (např. pokud je většina Vašich zákazníků plátci DPH). Jako plátce DPH máte několik povinností - vystavovat daňové doklady pro odběratele, archivovat daňové doklady po dobu 10 let, vést evidenci DPH, podávat přiznání k DPH, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení. Připravíme pro Vás podklady pro přiznání k dani z přidané hodnoty

Přiznání k silniční dani

Týká se FO i PO, které mají v obchodním majetku auta nad 12 tun.